Reklam!

Nämnde tidigare att vi hade en diskussion om reklam under min Marknadföringslektion. Det finns flera sorters reklam, reklam som lyckas eller misslyckas, hur vet man då att man lyckats eller misslyckats med sin reklam?

Jag kan ge ett exempel från egen erfarenhet, ett av mina favorit reklam är delicatoreklamen, dem har ni väll sett? "En frukt om dagen är bra för magen" eller  "Äter du tillräckligt varierat?". Jag var på väg till Ica för att handla då jag gick förbi just en reklam där de hade ställt upp bilder på Dammsugare i en pyramid och där de hade skrivit "garenterat fria från fullkorn". Skrattade lite åt den och fortsatte att gå mot ica. Väl inne på ica hade de stället 6 pack delicat o damsugare på pyramid och vad händer jo jag tar en sån, gillar för övrigt inte dammsugare. tänker inget mer på det.
Väl hemma frågar killen mig varför ja köpte dammsugareoch inget annat för han vet att ja inte gillar dem. och ja hade inte ens ett minne av att jag köpt dem.

Ser du vad reklamen kan göra mot än? man kan köpa saker man inte tycker om bara för att man sett det någonstans och det har fastnat i minnet av en konstig reklam. Här är lyckad reklam.. Men man kanäven lyckas med reklam genom att få folk prata om den.

Minns ni Burger King reklamen som snackade om Angusburgare? Hur många av er visste vad angus var? Vi satt ungefär halva klassen och diskuterade reklamen och vad det var. även detta är lyckad reklam.

Har ni någon favorit reklam? eller har ni någon rolig historia om just reklam?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0